Neneh Cherry je hudební fenomén, s hudebními počátky v punkových kapelách jako Rip Rag & Panic a vlivných Slits, vývojem v devadesátých letech s alby jako Raw Like Sushi a Man a celosvětově úspěšným singlem ‘Buffalo Stance’, ale dnes Cherry spojuje své síly s norským jazz triem The Thing, aby společně natočili očekávané album-fúzi s názvem The Cherry Thing. Album, které vychází v těchto dnech zatím sbírá jednu kladnou recenzi za druhou, naposledy získali 8 bodů z 10 u renomovaného hudebního magazínu NME. Neneh Cherry v květnu poskytla rozhovor PlanetNotion, jehož část si nyní můžete přečist.
Co se vám tolik líbí na jazzu? Proč jste se rozhodla spolupracovat s The Thing?
Pro mě je jazz o sebevyjádření – hlavně o sebevyjádření v okruhu lidí, s kterými spolupracujete v tu danou dobu. V jazzu je velká citlivost, musíte si navzájem naslouchat, protože existuje jádro, ale také prostor k individuální improvizaci. Improvizace podle mě začíná fungovat, když opravdu posloucháte lidi, s kterými hrajete. Pokud je to předem naplánované, může to pak být repetitivní a to pro mě není.
Já a The Thing máme ve Stockholmu společného přítele Connie Lindstroma, ve kterém se spojuje nadšení sedmiletého dítěte s moudrostí devadesátiletého mudrce – je to šílenec v nejlepším smyslu slova. Má spoustu dobrých nápadů a miluje hudbu. Vede ve Stockholmu klub s názvem Strand – bookuje tam umělce. Connie mě dal s The Thing dohromady. Padli jsme si do oka, protože mají rádi muziku, kterou hrál táta, ale já byla pro ně úplně jiná bytost a nikdy předtím nevystupovali se zpěvačkou.
Když jsme se pak sešli, přijali mě úplně úžasně. Hrajou spolu dlouho, takže by mohli hrát úplně naslepo. Mají sílu, ducha a energii, takže jsem se hned cítila naprosto svobodně. Nahráli jsme tři věci a já byla dost nervózní, ale úplně mě uklidnili. Jako jednotlivci jsou ohromně dobří muzikanti a společně to funguje taky tak.
Jazz je postoj a já si nemyslím, že má v konkrétní formě nějaký specifický zvuk. Ten postoj ale sahá od punku k hip hopu. Je to jak to říkáš, jak to děláš, spíš než co to přesně je podle definice.
Myslíš, že jazzová nahrávka na desce může reprezentovat takovou hudbu, když je její povahou v podstatě improvizace?
Jo, nejlepší jazzové desky vznikaly jako živá nahrávka a vy slyšíte kapelu, která hraje živě. Poslechněte si Ornette Colemana nebo Johna Coltranea; ve studiu je snímali pěkně akusticky a podobně jsme to dělali s The Thing, hlavně v prvních třech skladbách nahraných ve studiu v Actonu. Inženýr a koproducent desky Robert Harder nás dal do jedné místnosti, kde jsme stáli vedle sebe. Vznikly drsné verze skladeb, s bicími v mém hlase, ale svým způsobem to bylo skvělé. Bylo to, co to bylo.
Takže abych vám odpověděla, duch muziky se dá zachytit, hlavně na vinylu, ale jazz je muzika, která dostane křídla, když ji vidíte a slyšíte naživo. Jazz těží z prostředí a z lidí, kteří ho s vámi poslouchají.
Vystřídala jste hodně žánrů – od The Slits, přes muziku z hitparád, až k jazzovému triu. Spojuje tyhle projekty nějaký klíčový prvek?
Podle mě jsou všechny spojené. To, co nakonec slyšíte, je jiné, ale celé to je o tom, kde jste a kde momentálně stojíte, o vašem zápalu a o tom elementu „tak tady nás máte, tohle je opravdové!“ Stejnou věc prostě dvakrát neuděláte. Rozvíjíte své umění, svou práci a své řemeslo a snažíte se být pořád lepší.
S The Thing to je jako jít zpátky ke svým kořenům, ne vracet se, ale postupovat ke kořenům – je to jako průzkum. Duch Rip Rig & Panic je hodně podobný tomu, co dělám s The Thing – je to volná forma, mišmaš spousty věcí. To, co jsem vytvořila s The Thing je pro mě v podstatě silná anarchie, prostě punk.
Jazz je specifický žánr; není snadné ho poslouchat. Myslíte si, že se infiltroval do mainstreamu?
Myslím, že jazz je ve všem. Je snadné si sednout a říct ‘to je jazz,a tohle ne’, ale jak jsem řekla, jazzový postoj je ve veškeré hudbě. The Thing jsou docela mladí, takže v jejich hudbě jsou elementy rocku a punku. Vezmou free jazz a dají si ho do jiného prostředí. Takže i lidi, kteří nejsou moc do jazzu, něco v naší muzice můžou objevit. Pokoušíme se bořit hranice a překážky a děláme to, aniž bysme se ptali. A to je myslím dobře.
Neneh Cherry a The Thing můžete nyní ochutnat živě 2.července v Lucerna Music Baru, kde se jejich společný projekt s názvem The Cherry Thing zastaví v rámci jejich turné k aktuálnímu albu. Vstupenky za 640,- Kč + poplatky jsou v prodeji v sítích Ticketpro, Ticketstream a Ticketportal, v pokladně Lucerna Music Baru bez poplatku. Na místě v den koncertu pak za 750,- Kč.
Více info na:
www.facebook.com/nenehcherryofficial
www.thingjazz.com
www.dsmacku.com
www.facebook.com/dsmackupromotion