Severoanglický post-jazzový kolektiv Submotion Orchestra si už v České republice pravidelným koncertováním našla spoustu fanoušků, které znovu potěší 5. listopadu v Lucerna Music Baru. Sedmičlenný band z Leedsu v čele s jazzovým profíkem Tommy Evansem a basákem Chrisem Hargreavesem dorazí do Prahy v rámci evropského turné a posluchačům představí nejen materiál z loňské desky Fragments, která nabízí prvotřídní koktejl futuristické elektroniky a sofistikovaného jazzu, ale také zbrusu nové skladby z připravovaného alba. Pokud se vám zdá, že současná klubová elektronika ztratila vazbu na své kořeny, pak jsou tu ještě angličtí Submotion Orchestra, kteří klubové beaty obalují do živých tradic soulu a jazzu. Za čtyři roky své existence si vybudovali pověst jednoho z nejoriginálnějších hudebních těles na ostrovech a své výsostné koncertní kvality stvrdily na dvojici pražských koncertů i na letošním festivalu Colours of Ostrava. Pokud jde o koncertní fúzi dubstepu, jazzu, soulu a ambientu zahranou na akustické nástroje, nevyrovná se jim na současné hudební scéně nikdo.
Multižánrová filosofie Submotion stojí na odlišných hudebních zájmech jednotlivých hráčů – mozek projektu Tommy Evans si prošel reggae i jazzovými kapelami, bubeník Danny Templeman je ovlivněný latinskoamerickými styly a basák Chris Hargreaves, (natáčel třeba s Andreyou Triana) miluje soul a hip hop. Škatulkoví puristé mají smůlu, jejich skvěle přijaté desky Finest Hour a Fragments oscilují mezi orchestrálním jazzem, sofistikovaným broken beatem, filmovým ambientem či dubem. Mezi spletitými rytmy a melancholickými klávesovými plochami Fender Rhodes se bez ostychu proplétá soulový vokál i jazzová trumpeta.
Na své cestě k futuristickému jazzu jako kdyby leedský septet našel zkratku do devadesátých let k tehdy tak populárnímu nu-jazzu či trip hopu, ovšem okořeněnou industriálními beaty a subbassy nulté dekády. „Chceme hrát taneční hudbu s výraznou basovou linkou,“ řekl kapelník Tommy Evans letos v rozhovoru pro Aktuálně.cz a dodává: „Ale rozhodně pořád zníme víc jako Miles Davis než jako Skrillex.“
Na druhém studiovém albu Fragments vydaném vloni v říjnu se podepsal fakt, že materiál vznikal s přispěním všech členů kapely, hudba Submotion Orchestra jsou tak ještě barevnější a organičtější. Poznávacím znakem jsou ale pořád úchvatný soulový vokál zpěvačky Ruby Wood a subbasové linky á la DJ Ruckspina. Deska Fragments znovu vydá londýnská značka Exceptional specializující se na prolínání jazzu a elektronické hudby. (Je domovem například projektu United Future Organization či japonského hudebního mistra Susumu Yokota).
Užít si kapelu, která svojí energií i virtuozitou uhranula nejen Colours a Pohodu, ale také velké evropské festivaly jako jsou Glastonbury, The Big Chill, Latitude či Outlook dostane český posluchač možnost znovu 5. listopadu, kdy se Submotion Orchestra tentokrát představí v Lucerna Music Baru.
Více informací a ukázky:
http://submotion.co.uk
http://www.myspace.com/submotionorchestra
Napsali o Submotion Orchestra:
„Úplně mě to odrovnalo…Někde mezi Cinematic Orchestra a dubstepem – a přesně v tom správném poměru.“
Gilles Peterson
„Vítaná změna v záplavě neoriginální a tuctové hudby, která hraje všude kolem nás.“
Till Late Magazine
„Debut Finest Hour spojuje decentní filmovou hudbu s unikátní verzí dubstepu, soulu a jazzu.“
Aesthetica Magazine